GELİR ELDE ETTİĞİ HALDE MÜKELLEFİYET TESİS ETTİRMEMİŞ OLANLARIN MATRAH ARTIRIMI KARŞINDAKİ DURUMU
GELİR
ELDE ETTİĞİ HALDE MÜKELLEFİYET TESİS ETTİRMEMİŞ OLANLARIN MATRAH ARTIRIMI
KARŞINDAKİ DURUMU
ÖZ
Vergilendirmede esas olan kazanç veya iradın
mükellef veya vergi sorumlusunun beyanı üzerine tarh olunmasıdır. Ancak,
günümüzde bilerek veya bilmeyerek kazanç veya iradını beyan etmeyen birçok
mükellefin bulunduğu görülmektedir.
Bilindiği
üzere, 7440 Sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 12/03/2023 tarihli ve 32130 sayılı
Resmi Gazete' de yayımlanmıştır. 25/3/2023
tarihli ve 32143 sayılı Resmi Gazete' de ise 1 Seri No’ lu Bazı Alacakların Yeniden
Yapılandırılmasına İlişkin 7440 Sayılı Kanun Genel Tebliği yayımlanmıştır. Söz
konusu tebliğde, 7440 sayılı Kanun kapsamına giren alacaklar ve bu alacakların
yeniden yapılandırılması ile matrah ve vergi artırımına yönelik hükümlerin
açıklamaları yer almaktadır.
Bu makalemizde gelir elde etmiş olup da bu
faaliyetlerini ve gelirlerini vergi dairesinin bilgisi dışında bırakanların
Gelir ve Kurumlar Vergisi yönünden matrah artırım hükümleri karşısındaki durumu
ele alınacaktır.
Anahtar
Kelimeler: 7440 Sayılı
Kanun, Matrah Artırımı, Mükellefiyet.
1.
GİRİŞ
193 Sayılı Gelir Vergisi
Kanunu’ na göre gerçek kişilerin gelirleri gelir vergisine tâbidir. Gelir bir
gerçek kişinin bir takvim yılı içinde elde ettiği kazanç ve iratların safi
tutarıdır.
Gelire giren kazanç ve
iratlar şunlardır:
1. Ticarî kazançlar,
2. Ziraî kazançlar,
3. Ücretler,
4. Serbest meslek
kazançları,
5. Gayrimenkul sermaye
iratları,
6. Menkul sermaye
iratları,
7. Diğer kazanç ve
iratlar.
193 Sayılı Gelir Vergisi Kanunu’ nun 83.maddesine göre,
hilafına hüküm olmadıkça, Gelir Vergisi mükellefin veya vergi sorumlusunun
beyanı üzerine tarh olunacaktır.
5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunun 6. maddesine
göre de, kurumlar vergisi mükelleflerin bir hesap dönemi içinde elde ettikleri
safî kurum kazancı üzerinden hesaplanır. Safî kurum kazancının tespitinde ise,
Gelir Vergisi Kanununun ticarî kazanç hakkındaki hükümleri uygulanır hükmü yer
almaktadır.
5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunun 14. maddesine
göre, Kurumlar Vergisi, mükellefin veya vergi sorumlusunun beyanı üzerine tarh
olunur. Beyanname, ilgili bulunduğu hesap döneminin sonuçlarını içerir. Görüleceği
üzere vergilendirmede esas olan beyandır.
Yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannamesi
vermek mecburiyetinde olan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri ile katma
değer vergisi mükellefleri 2018, 2019, 2020, 2021 ve 2022 takvim yılları için
7440 sayılı Kanunun 5 inci maddesine göre matrah ve vergi artırımından
yararlanabileceklerdir.
Öte yandan, beyanname vermekle birlikte zarar,
indirim ve istisnalar nedeniyle matrah ve vergi beyan etmeyen ya da ilgili
yıllarda faaliyette bulunmuş veya gelir elde etmiş olup da bu faaliyetlerini ve
gelirlerini vergi dairesinin bilgisi dışında bırakanlar da dâhil olmak üzere
hiç beyanname vermemiş olan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri de matrah ve
vergi artırımı yapabileceklerdir.
2.
MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI VE BAŞVURU SÜRECİ
2.1.
Matrah ve Vergi Artırımından Yararlanabilecekler
Yıllık
gelir veya kurumlar vergisi beyannamesi vermek mecburiyetinde olan gelir ve
kurumlar vergisi mükellefleri ile katma değer vergisi mükellefleri 2018, 2019,
2020, 2021 ve 2022 takvim yılları için 7440 sayılı Kanunun 5 inci maddesine
göre matrah ve vergi artırımından yararlanabileceklerdir.
Aynı
şekilde,
-
Hizmet erbabına ödenen ücretlerden,
-
Serbest meslek ödemelerinden,
-
Yıllara sari inşaat ve onarım işlerine ait ödemelerden,
-
Kira ödemelerinden,
-
Çiftçilerden satın alınan zirai mahsuller ve hizmetler için yapılan
ödemelerden,
-
Esnaf muaflığından yararlananlara yapılan ödemelerden,
gelir
veya kurumlar vergisi tevkifatı yapmakla sorumlu olanlar da bu ödemelerine
ilişkin olarak bu yıllarla ilgili vergi artırımında bulunabileceklerdir.
Adi
ortaklıklar ve kollektif şirketlerde ortaklar, komandit şirketlerde komandite
ortaklar ile adi komandit şirketlerde komanditer ortaklar da anılan yıllar için
matrah ve vergi artırımından yararlanabileceklerdir.
Sözü
edilen yıllara ilişkin vergi matrahlarının takdiri için takdir komisyonlarına
sevk edilmiş ve/veya haklarında vergi incelemesine başlanılmış olan mükellefler
de matrah ve vergi artırımından faydalanabileceklerdir.
Öte
yandan, beyanname vermekle birlikte zarar, indirim ve istisnalar nedeniyle
matrah ve vergi beyan etmeyen ya da ilgili yıllarda faaliyette bulunmuş veya
gelir elde etmiş olup da bu faaliyetlerini ve gelirlerini vergi dairesinin
bilgisi dışında bırakanlar da dâhil olmak üzere hiç beyanname vermemiş olan gelir
ve kurumlar vergisi mükellefleri de matrah ve vergi artırımı yapabileceklerdir.
2.2.
Başvuru Süresi
7440
sayılı Kanunun 5 inci maddesinde başvuru süresi, 31 Mayıs 2023 tarihi (bu tarih
dâhil) olarak belirlenmiş bulunmaktadır.
Buna
göre, matrah ve vergi artırımında bulunmak isteyen gelir veya kurumlar vergisi
mükellefleri ile katma değer vergisi mükellefleri, bu Tebliğde belirtilen usul
ve esaslar dâhilinde, 31 Mayıs 2023 tarihine
(bu tarih dâhil) kadar gelir, kurumlar ve katma değer vergisi yönünden
artırımda bulunabileceklerdir.
2.3. Başvurunun Şekli
7440
sayılı Kanunun matrah ve vergi artırımına ilişkin hükümleri uyarınca verilmesi
gereken bildirimlerden elektronik ortamda gönderilebilenlerin; yıllık gelir
veya kurumlar ile katma değer vergisi beyannamelerini ya da muhtasar
beyannamelerini elektronik ortamda göndermek zorunda olan mükellefler tarafından
340 ve 346 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğlerinde belirtilen usul ve esaslar
doğrultusunda elektronik ortamda gönderilmesi zorunludur.
Artırıma
ilişkin yılda elektronik ortamda beyanname ve bildirim verme zorunluluğu
bulunmayan ancak bu Tebliğin yayımlandığı tarih itibarıyla bu kapsamda olan
mükellefler de matrah ve vergi artırımına ilişkin bildirimlerini elektronik
ortamda göndermek zorundadırlar.
Elektronik
ortamda beyanname ve bildirim verme zorunluluğu bulunmayanlarca, matrah ve vergi
artırımına ilişkin başvurular; gelir, kurumlar veya katma değer vergileri
mükellefiyeti yönünden bağlı olunan ya da muhtasar beyannamelerini vermiş
oldukları vergi dairelerine kağıt ortamında yapılabilecektir.
Kanunun
9 uncu maddesinin üçüncü fıkrasının (d) ve (e) bentlerinde sayılan
mükelleflerin, matrah ve vergi artırımına yönelik başvurularını bağlı
bulundukları vergi dairelerine yapmaları ve ödeme taleplerini de başvuruları
sırasında belirterek artırım üzerine hesaplanan vergileri anılan bentlerde yer
alan sürede ödemeleri icap etmektedir.
Diğer
taraftan, mükelleflerce matrah ve vergi artırımına ilişkin olarak yapılacak
başvuruların, esas itibarıyla, mükellef veya mükellefi temsile yetkili kişilerce
yapılması gerekmektedir.
3.
FAALİYETTE BULUNDUĞU VEYA GELİR ELDE ETTİĞİ HÂLDE MÜKELLEFİYET TESİS ETTİRMEMİŞ
OLANLARIN MATRAH ARTIRIMI
3.1.
Yıllık Gelir Vergisi Beyannamesine İlişkin Matrah Artırımı
2018,
2019, 2020, 2021 ve 2022 yıllarına ilişkin olarak,
İlgili
yıllarda faaliyette bulunmuş veya gelir elde etmiş olup da bu faaliyetlerini ve
gelirlerini vergi dairesinin bilgisi dışında bırakanlar da matrah artırımından
yararlanabileceklerdir.
Buna
göre,
a)
Ticari veya zirai kazancı bilanço esasına göre tespit edilen gelir vergisi
mükellefleri ile serbest meslek erbabı;
2018
yılı için............................................................... 94.000
TL'den,
2019
yılı için............................................................... 99.600
TL'den,
2020
yılı için............................................................... 105.800
TL'den,
2021
yılı için............................................................... 112.400
TL'den,
2022
yılı için............................................................... 200.000
TL'den
az
olmamak üzere, matrah beyanında bulunmaları şartıyla 7440 sayılı Kanunun matrah
artırımı hükümlerinden yararlanabileceklerdir.
Ticari
veya zirai kazancı bilanço esasına göre tespit edilmesi gereken gelir vergisi
mükellefleri ile serbest meslek erbabının, kazanç ve iratları arasında diğer
gelir unsurlarının bulunması hâlinde dahi, söz konusu mükellefler, yukarıda yer
alan asgari matrahlardan az olmamak üzere matrah artırımında bulunacaklardır.
Bu kapsamda, ticari veya zirai kazancı bilanço esasına göre tespit edilmesi
gerekenler ile serbest meslek erbabına ilişkin asgari matrah tutarı üzerinden
artırımda bulunan mükellefler diğer gelir unsurları nedeniyle de vergi
incelemesi ve tarhiyata muhatap olmayacaktır.
b)
Ticari veya zirai kazancı işletme hesabı esasına göre tespit edilen gelir
vergisi mükellefleri;
2018
yılı için................................................................ 63.800
TL'den,
2019
yılı için................................................................ 66.400
TL'den,
2020
yılı için................................................................ 70.500
TL'den,
2021
yılı için................................................................ 75.000
TL'den,
2022
yılı için................................................................ 105.000
TL'den
az
olmamak üzere, matrah beyanında bulunmaları şartıyla 7440 sayılı Kanunun matrah
artırımı hükümlerinden yararlanabileceklerdir.
Ticari
veya zirai kazancı işletme hesabı esasına göre tespit edilmesi gereken gelir
vergisi mükelleflerinin, kazanç ve iratları arasında diğer gelir unsurlarının
da bulunması hâlinde, söz konusu mükellefler, yukarıda yer alan asgari
matrahlardan az olmamak üzere matrah artırımında bulunacaklardır. Bu kapsamda,
ticari veya zirai kazancı işletme hesabı esasına göre tespit edilmesi gerekenlere
ilişkin asgari matrah tutarı üzerinden artırımda bulunan mükellefler diğer
gelir unsurları nedeniyle de vergi incelemesi ve tarhiyata muhatap
olmayacaktır.
c)
Geliri sadece basit usulde tespit edilen ticari kazançtan ibaret olan gelir
vergisi mükellefleri;
2018
yılı için................................................................. 9.400
TL'den,
2019
yılı için................................................................. 9.960
TL'den,
2020
yılı için.................................................................
10.580 TL'den,
az
olmamak üzere, matrah beyanında bulunmaları şartıyla 7440 sayılı Kanunun matrah
artırımı hükümlerinden yararlanabileceklerdir.
ç)
Geliri sadece
gayrimenkul sermaye iradından oluşan
gelir vergisi mükellefleri;
2018
yılı için..................................................................
37.600 TL'den,
2019
yılı için.................................................................. 39.840
TL'den,
2020
yılı için................................................................. 42.320 TL'den,
2021
yılı için................................................................. 44.960
TL'den,
2022
yılı için.................................................................
80.000 TL'den
az
olmamak üzere, matrah beyanında bulunmaları şartıyla 7440 sayılı Kanunun matrah
artırımı hükümlerinden yararlanabileceklerdir.
d) Geliri yukarıda sayılanlar
dışında kalan gelir vergisi
mükellefleri;
2018
yılı için................................................................ 63.800
TL'den,
2019
yılı için................................................................ 66.400
TL'den,
2020
yılı için................................................................ 70.500
TL'den,
2021
yılı için................................................................ 75.000
TL'den,
2022
yılı için................................................................ 105.000
TL'den
az
olmamak üzere, işletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler için
belirlenen asgari matrahlar üzerinden matrah beyanında bulunmaları şartıyla
7440 sayılı Kanunun matrah artırımı hükümlerinden yararlanabileceklerdir.
Ticari
ve zirai kazanç ile serbest meslek kazancı dışında kalan ücret, menkul sermaye
iradı ve diğer kazanç ve irat (bu kazanç veya iratların birkaçının elde edilmiş
olması hali dâhil) elde eden gelir vergisi mükellefleri, matrah artırımlarında
işletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler için belirlenen ve
yukarıda yer alan asgari matrahları esas alacaklardır.
3.2. Yıllık Kurumlar Vergisi Beyannamesine İlişkin Matrah Artırımı
2018,
2019, 2020, 2021 ve 2022 yıllarına ilişkin olarak kurumlar vergisi beyannamesi
vermek mecburiyeti bulunduğu halde, bu mükellefiyetlerini her ne sebeple olursa
olsun yerine getirmeyerek ilgili yıllarda faaliyette bulunmuş ve kazanç elde
etmiş olup da bu faaliyetlerini ve kazançlarını vergi dairesinin bilgisi
dışında bırakanlar da dâhil olmak üzere hiç beyanname vermemiş olan mükellefler
ile bu yıllara ilişkin olarak verdikleri yıllık kurumlar vergisi
beyannamelerinde indirim ve istisnalar nedeniyle matrah beyan etmeyen ya da
zarar beyan eden kurumlar vergisi mükellefleri;
2018
yılı için....................................................... 200.000
TL’den,
2019
yılı için....................................................... 215.000
TL’den,
2020
yılı için....................................................... 230.000
TL’den,
2021
yılı için....................................................... 260.000
TL’den,
2022
yılı için....................................................... 500.000 TL’den
az
olmamak üzere, matrah beyanında bulunmaları şartıyla, 7440 sayılı Kanun
hükümlerinden yararlanabileceklerdir.
3.3. Gelir ve Kurumlar
Vergisi Mükelleflerince Matrah Artırımı ve Matrah Beyanında Uygulanacak Vergi
Oranları
Gelir
ve kurumlar vergisi mükelleflerince Tebliğin (V/C-1) ve (V/C-2) bölümlerinde
belirtilen şekilde artırılan veya beyan edilen matrahlara % 20 vergi oranı
uygulanmak suretiyle ödenecek vergi tutarı hesaplanacaktır.
7440
sayılı Kanun hükümlerine göre artırılan veya beyan edilen matrahlar üzerinden
hesaplanan gelir veya kurumlar vergisi için ayrıca herhangi bir vergi
hesaplanmayacak ve ödenmeyecektir.
Artırılan
bu matrahlar üzerinden geçici vergi de hesaplanmayacaktır.
Öte
yandan, matrah artırımında bulunmak istedikleri yıllara ilişkin yıllık gelir
veya kurumlar vergisi beyannamelerini kanuni süresinde vermiş ve bu
beyannameler üzerinden anılan beyannamelere ilişkin damga vergisi de dâhil
olmak üzere tahakkuk eden vergilerin tamamını süresinde ödemiş bulunan gelir ve
kurumlar vergisi mükelleflerinin, bu vergi türlerine ilişkin olarak herhangi
bir dönem için 7440 sayılı Kanunun 2 nci ve 3 üncü maddeleri hükümlerinden
yararlanmamış olmaları şartıyla, Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrası
hükmüne göre artırdıkları matrahlara %20 yerine %15 vergi oranı uygulanmak
suretiyle ödenecek vergi tutarı hesaplanacaktır. %15 oranının belirlenmesinde,
maddede öngörülen şartların her yıl için ayrı ayrı dikkate alınması
gerekmektedir. Yine Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin süresinde vermiş
oldukları yıllık beyannamelerde, zarar beyan edilmesi veya ilgili kanunlarda
yer alan istisna uygulaması, indirim ve mahsuplar nedeniyle ödenecek vergi
çıkmamış olması durumunda da bu mükelleflerce artırılan matrahlara %15 vergi
oranı uygulanmak suretiyle ödenecek vergi hesaplanacaktır.
Bu
şekilde indirimli oranda vergi ödeme hakkı bulunan mükelleflerin
başvurularında, bu hususu, başvuruda kullanılan bildirimin ilgili sütununda
belirtmeleri gerekmektedir.
4. SONUÇ
193
Sayılı Gelir Vergisi Kanunu’ nun 83.maddesine göre, hilafına hüküm olmadıkça,
Gelir Vergisi mükellefin veya vergi sorumlusunun beyanı üzerine tarh
olunmaktadır. Yine 5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunun 14. maddesine göre,
Kurumlar Vergisi mükellefin veya vergi sorumlusunun beyanı üzerine tarh olunur.
Görüleceği üzere vergilendirmede esas olan beyandır.
7440
Sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun 12/03/2023 tarihli ve 32130 sayılı Resmi Gazete' de
yayımlanmıştır. 25/3/2023 tarihli ve 32143 sayılı Resmi Gazete' de ise 1 Seri
No’ lu Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin 7440 Sayılı Kanun
Genel Tebliği yayımlanmıştır. Söz
konusu kanun ve tebliğde belirtildiği üzere, yıllık gelir veya kurumlar vergisi
beyannamesi vermek mecburiyetinde olan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri
ile katma değer vergisi mükellefleri 2018, 2019, 2020, 2021 ve 2022 takvim
yılları için 7440 sayılı Kanunun 5 inci maddesine göre matrah ve vergi
artırımından yararlanabileceklerdir.
Öte yandan, beyanname vermekle birlikte zarar,
indirim ve istisnalar nedeniyle matrah ve vergi beyan etmeyen ya da ilgili
yıllarda faaliyette bulunmuş veya gelir elde etmiş olup da bu faaliyetlerini ve
gelirlerini vergi dairesinin bilgisi dışında bırakanlar da dâhil olmak üzere
hiç beyanname vermemiş olan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri de matrah ve
vergi artırımı yapabileceklerdir.
Buna göre ilgili yıllarda faaliyette bulunmuş veya
gelir elde etmiş olup da bu faaliyetlerini ve gelirlerini vergi dairesinin
bilgisi dışında bırakanlar mükellefler de matrah artırımından
yararlanacaklardır. Söz konusu mükellefler, makalemizin 3. Bölümünde yer alan
her kazanç veya irat itibariyle belirlenen asgari tutarlardan az olmamak üzere,
matrah beyanında bulunmaları şartıyla
7440 sayılı Kanunun matrah artırımı hükümlerinden yararlanabileceklerdir.
KAYNAKÇA
193
Sayılı Gelir Vergisi Kanunu.
5520
Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu.
7440
Sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanun.
1
Seri No’ lu Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin 7440 Sayılı
Kanun Genel Tebliği.
(Bu yazım MuhasebeTR’
de yayımlanmıştır.
http://www.muhasebetr.com/yazarlarimiz/cihantekin/016/)
Yorumlar
Yorum Gönder